Krizių prevencija yra geriausia krizių valdymo strategija

Kai įmonės auga ir jų veikla tampa kompleksiškesnė, jos tampa pažeidžiamos įvairių tipų krizių. Krizės įvykis gali įvykti bet kuriuo metu, bet kur ir jį gali sukelti įvairūs veiksniai. Veiksmingas krizių valdymas yra labai svarbus įmonėms, kurios ne tik užkirstų kelią krizei, bet ir sušvelnintų krizės poveikį, jei ji įvyktų.

4/5/20244 min read

black flat screen tv showing 20 00
black flat screen tv showing 20 00

Kai įmonės auga ir jų veikla tampa kompleksiškesnė, jos tampa pažeidžiamos įvairių tipų krizių. Krizės įvykis gali įvykti bet kuriuo metu, bet kur ir jį gali sukelti įvairūs veiksniai. Veiksmingas krizių valdymas yra labai svarbus įmonėms, kurios ne tik užkirstų kelią krizei, bet ir sušvelnintų krizės poveikį, jei ji įvyktų.

Krizės gali būti įvairių formų, įskaitant stichines nelaimes, kibernetines atakas, finansų žlugimą, produktų atšaukimą ir kt. Neturėdama gerai parengto krizių valdymo plano, įmonės gali nesugebėti tinkamai reaguoti į tokius incidentus, todėl gali būti padaryta didelė žala prekės ženklo reputacijai, finansiniai nuostoliai ir galimi teisiniai veiksmai.

Taigi labai svarbu turėti krizių valdymo planą, kuriame būtų nurodytos procedūros ir protokolai, kaip įveikti krizę. Gerai parengtas krizių valdymo planas gali padėti įmonėms greitai ir efektyviai reaguoti, sumažinti krizės poveikį ir palengvinti sklandesnį atsigavimo procesą. Galiausiai tvirtas krizių valdymo planas yra būtinas įmonėms, kurios užtikrintų savo išlikimą ir sėkmę šiandienos nuolat kintančioje ir nenuspėjamoje verslo aplinkoje – teigia Rizikos valdymo partneriai ekspertai.

Visgi sakoma, kad geriausia krizių valdymo strategija yra prevencija. Daugelis krizių valdymo apima pasiruošimą reaguoti į ekstremalią situaciją ar nelaimę, tačiau orientavimasis į prevenciją neleidžia išjungti reaktyvaus režimo.

„Jei... viršuje esantis tonas leidžia įmonei tapti reaktyviai, o tai reiškia, kad ji nenumato problemų, o laukia, kol iškils problemos, prieš imdamasi veiksmų ar reaguodama, toks mentalitetas veda į trumparegiškumą“, – pažymi Rizikos valdymo partneriai ekspertai.


Rizikos valdymo partneriai ekspertai išskiria keletą būdų, kaip tapti aktyvesniais:

Rizikos vertinimas ir planavimas: pirmoji krizių valdymo sritis – rizikos vertinimas ir planavimas. Tai apima galimos rizikos nustatymą ir strategijų joms mažinti kūrimą. Rizikos vertinimas yra labai svarbus norint nustatyti galimas grėsmes ir pažeidžiamumą, kurie gali turėti įtakos organizacijai. Nustačiusi, organizacija turi parengti išsamų planą, kuriame būtų nurodyti veiksmai, kurių reikia imtis siekiant sumažinti riziką. Tai apima nenumatytų atvejų planų kūrimą, komunikacijos kanalų nustatymą ir reagavimo į incidentus komandos sukūrimą.

Pagerinkite komunikaciją: Ištikus krizei veiksminga komunikacija yra labai svarbi siekiant užtikrinti, kad visi žinotų situaciją ir veiksmus, kurių reikia imtis. Krizių komunikacija apima aiškios ir glaustos žinutės kūrimą, kuri perduodama visoms suinteresuotosioms šalims, įskaitant darbuotojus, klientus ir žiniasklaidą. Tai galima padaryti įvairiais kanalais, įskaitant socialinę žiniasklaidą, el. paštą ir pranešimus spaudai. Svarbu įvertinti, kad ryšio gedimai gali apsunkinti problemas ir sukelti didelių krizių. „Nokia“, „Enron“, „British Petroleum“ ir kitų įmonių krizių analizė atskleidė, kad pagrindinė priežastis arba sunkinantis veiksnys yra prastas informacijos srautas. „Harvard Business Review“ straipsnyje rekomenduojama skatinti atviro dialogo kultūrą, derinti bendravimą su organizacijos strategija, įtraukti darbuotojus į komunikacijos procesą ir aktyviai dirbti, kad organizacijos ir padalinių vadovai priartėtų prie darbuotojų.

Reagavimas į incidentą: reagavimas į incidentus apima neatidėliotinus veiksmus, kurių imamasi siekiant išspręsti krizę, kai tik ji įvyksta. Tai apima reagavimo į incidentus komandos aktyvavimą, pagrindinės krizės priežasties nustatymą ir situacijos sprendimo plano įgyvendinimą.

Veiklos tęstinumas: veiklos tęstinumas apima užtikrinimą, kad verslas galėtų tęsti veiklą krizės metu ir po jos. Tai apima alternatyvių darbo susitarimų planų, atsarginių duomenų ir nenumatytų atvejų planų kūrimą, siekiant užtikrinti, kad svarbios verslo operacijos galėtų tęstis.

Atsigavimas po krizės: krizės atkūrimas apima veiksmus, kurių imamasi norint atsigauti po krizės ir grįžti prie įprastos veiklos. Tai apima bet kokios krizės sukeltos žalos nustatymą ir veiksmų joms atitaisymą, taip pat priemonių, kad panaši krizė nepasikartotų ateityje, įgyvendinimą.


Kalbant apie prevenciją labai svarbu:

Įdiegti atvirkštinę inžineriją: nuodugniai išnagrinėti labiausiai niokojančias ir dažniausiai jūsų sektoriaus organizacijas ištikusias krizes ir pasimokyti iš jų. Atlikti veiksmus atgal, kad sužinotumėte, kokius pakeitimus turite įgyvendinti, kad išvengtumėte panašios krizės arba ją sumažintumėte.

Audito rizika: ieškokite pažeidžiamumų kiekviename savo organizacijos lygmenyje, pasitikėdami kiekvienu darbuotoju. Pažvelkite į realią riziką, o ne tik į finansines grėsmes. Užduokite tokius klausimus: Ar turite 24/7, įvykus reikšmingai krizei galite susisiekti su vadovais ar kitais atsakingais asmenimis įvykus reikšmingai problemai ar incidentui? Jeigu per naktį jūsų darbo vieta taptų nepasiekiama, ar žinotumėte, kur atvykti dirbti kitą dieną? Pasikalbėkite su pagrindinėmis suinteresuotosiomis šalimis apie jų matomus pažeidžiamumus. Tada įvertinkite savo krizės dokumentus ir politiką, ar nėra trūkumų, ir sukurkite bet kokių aptiktų problemų sprendimus.

Rinkti informaciją: išplėskite informacijos rinkimą už konkurentų veiklos ribų. Stebėkite žiniasklaidą, ar nėra įspėjamųjų ženklų ir informacijos, galinčios nuspėti jūsų organizacijos krizę. Raudonos vėliavos galėtų apimti: politinius pokyčius šalyse, kuriose yra įsikūrę tiekėjai; reguliavimo veiksmai; aktyvistų kampanijos; finansinio sukčiavimo ir korupcijos tendencijos; ir klimato duomenis. Taip pat atkreipkite dėmesį į socialinės žiniasklaidos veiklą, susijusią su jūsų prekės ženklu. Sukurkite išankstinio įspėjimo sistemas pagrindinėms veiklos dalims, pvz., IT.

Išlaikyti socialinę atsakomybę: Remiantis „Oxford Metrica“ atliktais tyrimais, įmonės, kurios kasdieniais, ne krizių laikotarpiais, nuosekliai teikė pirmenybę darbuotojams ir bendruomenėms, atsigavo daug greičiau po krizių ir jų akcijų rinkos vertė nepakito. Jei prieš krizę įmonė nebuvo socialiai įsitraukusi bet kokios susirūpinimą keliančios nuostatos po krizės atrodys nenuoširdžios – ir suinteresuotosios šalys bus linkusios nepaisyti jūsų atsiprašymų. Taigi paverskite savo kultūrą ir vertybes realiais veiksmais, pvz., remkite vietines mokyklas, kuruokite mažumų verslininkus arba savanoriaukite ne pelno organizacijose. Kai reguliariai dalyvaujate bendruomenės informavimo veikloje, visuomenė daug labiau tikėtina patikės jūsų atsako į krizę susirūpinimu.

Apibendrinant galima pasakyti, kad veiksmingas ekstremalių situacijų valdymas yra labai svarbus įmonėms siekiant užkirsti kelią krizei ir sušvelninti jos poveikį, visgi rizikos vertinimas ir planavimas, krizių komunikacija, reagavimas į incidentus, veiklos tęstinumo užtikrinimas ir krizių atkūrimas yra kertinės sritys. Sutelkdamos dėmesį į šias sritis, įmonės gali padidinti savo galimybes išgyventi ir klestėti net ir krizės akivaizdoje.